Overview of offerings (courses and events)

Personal development support by group

ETH Zurich offers its employees a number of ways in which to further develop themselves professionally as well personally. Each year, the Development and Leadership team (VPPL) organises numerous (e.g. events, courses, workshops, e-Learnings and other activities) with internal and external speakers and facilitators. In addition to group activities with peers, we also offer 1-​to-1 counseling as well as advice for teams.

Lifelong Learning Hub

In order to be ready for future challenges in a rapidly changing world, the Lifelong Learning Hub now offers all employees access to a broad range of learning content tailored to individual needs.

The Lifelong Learning Hub, or L3H for short, supports ETH employees in integrating continual learning in their daily work, strengthening their social and leaderships competencies and maximising their potential.

The core of L3H comprises “learning nuggets”: easily accessible learning units in a variety of formats ranging from workshops or courses to e-​learning modules, podcasts, information leaflets and peer learning offers.

 

Recommended programmes for those who are new to ETH Zurich, or who are taking on a new role with more responsibilities.

Technical and Administrative Staff
ETH Start - Orientation for staff
Fit für meine neue Führungsrolle - For new staff supervisors

Doctoral Candidates
Introductory Programme: Orientation, Workshops and Related Events  (Office for Doctoral Studies)
Shape your doctorate: Managing your projects, research and time

Postdocs/Established Researchers
protected pagePostdoc Welcome Event

Professors
New Faculty Orientation (Office for Faculty Affairs)
Leadership4newFaculty

New courses are usually added to the registration list prior to the upcoming semester. If you need help in a certain area immediately, we recommend you explore some of the self-​paced e-Learnings. ETH will launch a platform towards the end of 2023, which will provide all employees with access to even more learning content as part of the Lifelong Learning Hub.

ETH Zurich employees can register for VPPL courses using their ETHZ net username and password via Switch. Please note that we keep waiting lists for our fully booked courses. You will be added to the waiting list by clicking on the link "Register". We will contact you as soon as a place becomes available.

Programme descriptions

Leadership

Beschreibung

In diesem Kurs vertiefen Sie, als Führungsperson mit formaler Führungsaufgabe, Ihre Kommunikationskompetenzen, trainieren die eigene Botschaft klar und respektvoll auszudrücken und erhalten wertvolles Feedback zu Ihrem individuellen Praxisfall.

Inhalt

  • Kurz-​​Refresher zum Gebrauch des Formulars zum Personalgespräch und dessen Anwendung
  • Auffrischung Kommunikationsgrundlagen
    (Feedback geben, Ich-Botschaften formulieren, Aktiv Zuhören)
  • Vermeidung von Beurteilungsfehlern
  • Umgang mit Emotionen
  • Konkrete Anwendung an eigenen Fällen (mit Schauspielern): Gesprächstechniken im geschützten Rahmen üben und direkt Feedback erhalten

Lernziele

  • Erlangen von mehr Sicherheit und Souveränität im Ansprechen unangenehmer Sachverhalte/Beurteilungen etc.
  • Herabsetzen von inneren Widerständen gegenüber dem Ansprechen schwieriger Inhalte
  • Intensive Auseinandersetzung mit schwierigen Gesprächssituationen
  • Aktives Ausprobieren und Üben realer Gesprächssituationen
  • Direkte Anwendung der Kursinhalte > sofortige Verankerung neuen Wissens

Methoden

Kurz-Inputs, Gruppen-Arbeiten, online Zusammenarbeiten & Visualisierung mit Kollaborationsboard (Mural), Trainieren von schwierigen Gesprächssituationen in Kleingruppen (mit Schauspielern)

Zielgruppe

Dieser Kurs ist ausschliesslich konzipiert für Führungskräfte mit formaler Führungsaufgabe, welche Personal-​Beurteilungsgespräche (mit meist techn. admin. Mitarbeitenden) durchführen. Wichtig: Bitte sprechen Sie sich innerhalb Ihrer Abteilung ab, wer sich zu welchem Datum anmeldet und stellen Sie vor Ihrer Anmeldung sicher, dass keine Direktunterstellten und auch nicht deren Peers am selben Datum wie Sie teilnehmen!

Für Personen ohne Führungsposition: Falls Sie keine Führungsposition inne halten, aber daran interessiert sind, schwierige Gesprächssituationen zu trainieren, so eignen sich folgende Kurse dafür:

  • Zielführende Gespräche mit Vorgesetzten
  • Lateral Leadership

Sprache

Deutsch

Beschreibung

Das Programm unterstützt neue und angehende Führungskräfte mit fachlichen Kompetenzen, Ihre Führungsqualitäten nachhaltig zu entwickeln und einen inneren Kompass für Führungsarbeit zu entwickeln.

Inhalt

  • Dimensionen der Führung
  • ETH Social and Leadership Competencies und Führungsinstrumente
  • meine authentische Führung
  • Stakeholder Analyse
  • Führungskraft als Coach
  • Effektive Kommunikation und positives Konfliktmanagement
  • Teamentwicklung und Organisationsentwicklung
  • erfolgreich rekrutieren

Lernziele

  • Kennen der verschiedenen Dimensionen von Führung und der ETH Leadership Kompetenzen. Verstehen, wo meine Stärken und Schwächen sind.
  • Entwickeln und Erkennen meines authentischen Führungsstils
  • Konzepte und Instrumente in meinem Führungsalltag passend einbinden
  • Lernen von und mit anderen neuen Führungskräften

Methoden

  • Kurzinputs
  • Einzelarbeit und Selbstreflexion
  • Austausch und Diskussion in Kleingruppen

Dieses Programm lebt von den Teilnehmenden, ihren Fragen ihren Erfahrungen und ihrer Bereitschaft, in diesem Training neues auszuprobieren.

Zielgruppe:

  • Mitarbeitende
  • Vorgesetzte
  • Senior Scientists

Sprache

Deutsch

Title Date Duration No. Places available/total
Fit für meine neue Führungsrolle 23.10.2024 - 15.11.2024 4 Tage

Description

This 5-day learning program covers a wide range of techniques that you can use to exert influence and deal with resistance when previously employed strategies no longer help.

Content

ETH employees often face situations in their daily routines at work, in which they wish they could have more influence in project decisions, however, they do not have the authority to issue directives themselves. They therefore usually use the techniques they know and with which they feel comfortable: reasoning and discussing issues skillfully. Eventually, however, they often observe, with great frustration, that their plans are not always realized for reasons they cannot understand.

Target

Participants

  • recognize the importance of addressing challenging situations that affect their work
  • analyze und plan strategic techniques that support a positive influence helpful in complex situations
  • learn to choose different strategies depending on the situation
  • reflect on how to adapt their behavior to certain situations and people
  • practice how to exude confidence and charisma beneficial for conversations with colleagues
  • are knowledgeable of strategies they can apply to exert a positive influence
  • are able to exert influence in conflict and negotiation situations

Methods

During the program, participants will learn about new techniques, discuss possible approaches with peers and plan new strategies that can help them with their cases. The transfer of newly acquired knowledge and skills to daily routines will be regularly facilitated through systematic planning of a personal transfer strategy.

Target Group

  • Staff
  • Team Leaders 
  • Doctoral students
  • Senior Assistants
  • Senior Scientists
  • Postdocs

Language

English

Title Date Duration No. Places available/total
Leadership Advanced 06.12.2023 - 19.06.2024 9 Tage

Description

This 5-day learning program covers a wide range of techniques that you can use to exert influence and deal with resistance when previously employed strategies no longer help.

Content

ETH employees often face situations in their daily routines at work, in which they wish they could have more influence in project decisions, however, they do not have the authority to issue directives themselves. They therefore usually use the techniques they know and with which they feel comfortable: reasoning and discussing issues skillfully. Eventually, however, they often observe, with great frustration, that their plans are not always realized for reasons they cannot understand.

Target

Participants

  • recognize the importance of addressing challenging situations that affect their work
  • analyze und plan strategic techniques that support a positive influence helpful in complex situations
  • learn to choose different strategies depending on the situation
  • reflect on how to adapt their behavior to certain situations and people
  • practice how to exude confidence and charisma beneficial for conversations with colleagues
  • are knowledgeable of strategies they can apply to exert a positive influence
  • are able to exert influence in conflict and negotiation situations

Methods

During the program, participants will learn about new techniques, discuss possible approaches with peers and plan new strategies that can help them with their cases. The transfer of newly acquired knowledge and skills to daily routines will be regularly facilitated through systematic planning of a personal transfer strategy.

Target Group

  • Staff
  • Team Leaders 
  • Doctoral students
  • Senior Assistants
  • Senior Scientists
  • Postdocs

Language

English

Description

This program is specifically designed for faculty members who have taken on a new role at ETH. The purpose of the program is to further enhance one’s own leadership skills and, at the same time, to enable professors to shape ETH’s leadership culture.


Content

  • ETH leadership culture
  • Individual leadership development plan
  • Finding and shaping your leadership role
  • Building and leading your research group
  • Managing role transitions and balancing role expectations
  • Applying leadership tools
  • Implementing leadership principles and values

Target

By end of this programme you will have

  • strengthened your leadership competencies
  • acquired additional resources for managing leadership issues
  • explored and shaped your new leadership role 
  • developed viable steps to confront leadership challenges in your research group
  • built a peer network for sharing and developing leadership practice

Methods

Brief inputs, reflections and discussions, individual transfer work, facilitated peer group sessions

Target group

For newly appointed full, associate and assistant professors at ETH

Language

English

Title Date Duration No. Places available/total
Leadership4newFaculty (Spring Semester 2024) 18.01.2024 - 20.06.2024 3.5 days
Leadership4newFaculty (Spring Semester 2025) 16.01.2025 - 20.06.2025 3.5 days

Leadership4Faculty at ETH Zurich is a series of lectures, events or workshops in which external speakers and/or ETH professors address leadership topics (with a focus on the leadership of research groups and teams and/or the supervision of researchers). After a short input talk, these events provide a space where professors (from across ETH) can

  • discuss their thoughts on leadership challenges they encounter
  • explore leadership topics in greater depth with their peers
  • exchange good practices and propose solutions for leadership challenges

Content
This series of lunchtime workshops addresses a variety of leadership themes including doctoral supervision, team building, well-being in research groups, giving and receiving feedback and other related to leading research groups

Target Group
Assistant, associate and full professors of ETH Zurich

Language
English

Registration
Professors are kindly requested to register using the links found on the protected pageLeadership4Faculty website.

There are currently no courses available.

Description

During the program, participants will learn about new techniques, discuss possible approaches with peers and plan new strategies that can help them with their cases. The transfer of newly acquired knowledge and skills to daily routines will be regularly facilitated through systematic planning of a personal transfer strategy.

Content

  • Leadership and/or management? A difference that makes a difference!
  • Leadership in scientific practice. The specific context
  • Social dynamics of innovation
  • Leadership and (de-) motivation
  • Balancing collaboration and competition
  • Conflicts, dilemmata, and paradoxies in leading for innovation
  • Areas of influence and the creation of a ‘milieu’ for innovation

Target

  • how to develop robust and reliable work relations,
  • how to foster curiosity, openness, and intrinsic motivation,
  • how to deal with typical scientific (extrinsic) reward structures,
  • how to balance collaboration and competition, research and career perspectives,
  • how to decide on the framing of tasks and projects, how to balance autonomy of and guidance for scholars, etc.

Method

About half of the time will be spent to reflect on cases participants might want to provide.

Target group

For newly appointed full, associate and assistant professors at ETH

Language

English

There are currently no courses available.

Shaping your career path  

Description
Advancing your research career is a self-paced e-Learning programme made for early career researchers. A number of peer sessions hav been organized for peers to discuss themes and share tips relevant for ETH researchers.

Content

  • Module 1: Actively managing your research career
  • Module 2: Building a positive research culture
  • Module 3: The value of mentoring
  • Module 4: Accelerating the impact of your research through engagement
  • Module 5: Funding your research
  • Module 6: Leadership for successful project management
  • Module 7: Collaboration
  • Module 8: Managing a research team
  • Module 9: Communicating your research
  • Module 10: Continuing professional development plan

Target group

  • Postdocs
  • Established researchers

Language
English

Registration
To access the self-paced e-Learning, follow this link to Moodle (available beginning in September 2023).

There are currently no courses available.

Description
In this workshop you will apply design thinking to your career and life beyond work. Together with other postdocs and established researchers, you develop a constructive and effective approach to finding and designing your vocation at the University or elsewhere by developing new thinking patterns and working on your future ideas.

Content

  • You will analyze what brought you where you are today
  • You will define your current career challenges and ideate possible solutions
  • You will break down possible solutions into actionable steps
  • You will apply your learning and ideas by iteratively designing your way forward to a meaningful life.

Goals

  • Reflect on your professional career path and develop a well-​orchestrated plan
  • Develop a biographically-​based profile that highlights and evaluates your individual qualifications, skills and job visions
  • Explore different occupational alternatives: career at university/research center or “outside”, e.g. in a company
  • Get information about formal and hidden requirements for academic careers
  • Share experiences with other scientists who are in a similar professional situation

Methods

  • Reflective visual methods
  • Ideation, prototyping and testing
  • Visual thinking
  • Peer coaching
  • Follow-up session

Target Group

  • Established Researchers
  • Postdocs

Language
English

Title Date Duration No. Places available/total
Design your academic career (online) 05.03.2024 - 10.04.2024 2.5 days
Design your academic career (online) 29.05.2024 - 19.06.2024 2.5 days
Design your academic career (online) 10.09.2024 - 16.10.2024 2.5 days
Design your academic career (online) 26.11.2024 - 11.12.2024 2.5 days

Description
The Postdoc Career Week consists of 1-2h long workshops and talks for early researchers highlighting career paths in both academia and beyond.

Format
The next PDCW will take place from 22-26 January 2024. Postdocs, Oberassistants and Scienitific Assistants will be notified about the event via email in the latter part of Autumn Semester 2023. The PDCW is organized in collaboration with AVETH, the Office of Research, the Career Center and the office of Development and Leadership.
 

Content
To gain a sense of topics that have been cvered, take a look at our past workshops/talks from 2022:

  • The power of mentorships
  • Funding opportunities for postdocs
  • Transition – Transferring your skills into the world outside academia
  • Careers in entrepreneurship
  • Applying to be a professor – Appointment procedures
  • Writing CVs: insight, support, inspiration
  • Career journeys of former postdocs
  • Daunting but doable - Interviewing in industry

Details and Registration
More information will be posted on the ETH postdoc website during Autumn Semester 2023.

Beschreibung

Impulse für den aktuellen Job und den persönlichen Lebensweg
Nehmen Sie sich Zeit, Herausforderungen im Leben, Chancen und Möglichkeiten neuer Horizonte oder einfach die persönliche Situation zu überdenken

Inhalt

Impulse für den aktuellen Job und den persönlichen Lebensweg
Nehmen Sie sich Zeit, Herausforderungen im Leben, Chancen und Möglichkeiten neuer Horizonte oder einfach die persönliche Situation zu überdenken- Analyse der Ist-​​Situation aus verschiedenen Perspektiven

  • Life-​Balance
  • Erfolge, Stärken und Kompetenzen
  • Karriereanker, Werte als Kompass
  • Regeneration, Selbstmotivation
  • Entscheidungsprozess und -​hilfen, Aktionen planen
  • Achtsamkeit auf dem eigenen Entwicklungsweg

Lernziele

Sie verstehen Ihr Entwicklungspotential und fühlen sich in Ihrer Handlungsfähigkeit bestärkt, um sich - in aktueller oder neuer Funktion – sinnhaft und stimmig für Ihre berufliche/private Zukunft engagieren zu können. Sie sind sich Ihrer Wünsche/Ziele bewusst, können mögliche Handlungsansätze ableiten und definieren konkrete Massnahmen, diese anzugehen.

Methoden

Online-​Präsenz: insgesamt 1.5 Tage
Selbststudium: insgesamt 1.5 Tag (flexibel gestaltbar)

Zielgruppe

Alle ETH-​Mitarbeitenden

  • mit einem unbefristeten Vertrag und
  • seit längerer Zeit in der gleichen Funktion tätig sind und für ihre weitere berufliche Laufbahn neue Akzente setzen wollen oder
  • die sich die Frage: «Wie weiter? Im aktuellen Job und im persönlichen Lebensweg» stellen

Sprache

Deutsch

Title Date Duration No. Places available/total
Wie weiter? - Impulse für den aktuellen Job und den persönlichen Lebensweg (Online) 25.04.2024 - 29.08.2024 Online Präsenz: 1.5 Tage
Selbststudium: 1.5 Tag (flexibel gestaltbar)
Wie weiter? - Impulse für den aktuellen Job und den persönlichen Lebensweg (Online) 24.10.2024 - 30.01.2025 Online Präsenz: 1.5 Tage
Selbststudium: 1.5 Tag (flexibel gestaltbar)

Communication and methods

Beschreibung

Diese Einführung ins lösungsfokussierte Coaching Modell ermöglicht es Ihnen, Kollegen, Studierende und Mitarbeitende bei Alltagsproblemen so zu unterstützen, dass diese selbst Verantwortung für die Lösung übernehmen.

Inhalt

Hast du dich auch schon gefragt, wie du deine (Mit-​)Studierenden und Arbeitskolleg:innen beim Lösen alltäglicher Probleme unterstützen kannst, wie du ihnen helfen kannst, besser zu werden, zu wachsen und mehr Verantwortung für den eigenen Fortschritt zu übernehmen?
Dies ist in einer überraschend einfachen und wirkungsvollen Weise möglich.

In diesem Online-​Programm führen wir dich in die Technik und die Kunst des lösungsorientierten Kurzzeitcoachings ein. Du wirst entdecken, wie du Coaching-​Elemente in deinen Alltagsgesprächen einsetzen und so bessere, wirkungsvollere Gespräche führen kannst. Und das Beste daran ist: Du kannst gleich am nächsten Tag damit beginnen.

Teil 1:
Einführung ins Thema und Organisation der «Study Buddy Groups».
Live Kick-​off Webinar (3 Stunden)

Teil 2:
Individuelle Arbeit auf der Selbstlern-​Plattform. Dort findest du vier Module, die du in deinem Rhythmus bearbeiten kannst.

Die Kunst bedeutungsvolle Gespräche zu führen

Einführung ins lösungsfokussierte Coaching-​Modell, die Grundannahmen dahinter und die zentralen Werkzeuge.

Die Kunst kraftvolle Fragen zu stellen

«Fragen – nicht sagen» - durch dieses Prinzip im Coaching gestalten wir einen Rahmen, in welchem eigene Lösungen, Zuversicht und Selbstbewusstsein entsteht.

Die Kunst der Bestärkung
Wie erweiterst du deine Wirkung auf andere durch Wertschätzung und Bestärkung – und wie dies die Motivation, die persönliche Performance und auch das Arbeitsklima verändern kann.

Die Kunst zu Surfen

Eine einfache Vorgehensweise um mehr Gelassenheit und Sicherheit in schwierigen Gesprächssituationen zu gewinnen.

Zwischen der Arbeit an diesen Modulen finden selbstorganisierte Study Buddy Gruppen-​Treffen statt, um mit dem Neugelernten zu experimentieren und konkrete Erfahrungen zu machen. Diese Treffen dauern jeweils ca. 90 Minuten.

Teil 3:


Abschluss-​Webinar (zwei Stunden).

Lernziele

Entdecke das lösungsorientierte Kurzzeit-​Coaching-Modell und erlebe, wie du es in deinen täglichen Gesprächen anwenden kannst.

  • Entdecke ein neues Mindset, um andere auf ihrem Lernweg zu begleiten.
  • Lerne einfache und praktische Gesprächswerkzeuge kennen
  • Werde sicherer und gelassener im Führen von (auch nicht ganz einfachen) Gesprächen.
  • Erfahre mehr über die Kraft von Wertschätzung und Bestärkung

Methoden

Collegial Coaching BASIC ist ein Online-​Programm. Es startet mit einem 3-​stündigen Webinar. Dort erhältst du Zugang zur Selbstlern-​Plattform, die du in deinem eigenen Tempo bearbeiten kannst. Der Inhalt der Plattform ist in vier Module aufgeteilt. In jedem Modul findest du erklärende Videos und Live-​Coaching-Beispiele, Hintergrundtexte, konkrete Tools und Anleitungen für Alltagsexperimente, die du sofort ausprobieren kannst. Zwischen den Modulen finden Treffen mit Deinen «Study Buddies» statt, in welchen Ihr auf der Basis von klaren Aufgabenstellungen zusammen Coaching praktiziert und übt. Nach 8 Wochen werden wir das Programm mit einem Zoom-​Meeting beenden.

Zielgruppe

Alle ETH Mitarbeitende

Sprache

Deutsch

Title Date Duration No. Places available/total
Einführung ins Collegial Coaching - Basic (Online) 09.04.2024 - 11.06.2024 Webinar: 5 Std.
Selbstlernen: ca. 4 Std.
Study-Buddy Groups: 5 Std.
14 Stunden (2 Seminartage) verteilt auf 8 Wochen

Description

This introduction to the solution-focused coaching model helps you to support co-workers, students and other employees with everyday problems, enabling them to discover solutions within themselves through self-reflection.

Content

Have you ever wondered how you can support your students and your colleagues to solve everyday issues, to help them to grow and to take more responsibility for their own progress? And how to do so in a surprisingly simple and easy way?

In this online program, you will be introduced to an appealing solution-​focused coaching mindset and acquire useful tools to reach your goals. Explore, experiment and learn how to use these practical instruments in this highly interactive course. It’s not rocket science – you can start to use these tools and ideas right away the very next day.

Part 1:
Live kick-​off webinar with other participants
Duration - 3 hours

Part 2:

Four self-​paced online modules, each taking approximately 2 hours to complete:

The art of leading a meaningful conversation: The solution-​focused "Brief-​Coaching Model" with its core instrument
The art of asking powerful questions: “Ask – don’t tell” demonstrating how this principal creates a framework for progress, self-​confidence and motivation
The art of reinforcement: How to improve your impact on others through acknowledgment and appreciation and how this can change one’s individual performance and workplace culture.
The art of surfing: Easy to use coaching-​tools to develop greater confidence in difficult situations.

Part 3:
Final webinar with other participants
Duration - 2 hours

Target

  • Get to know the solution-​focused “Brief-​Coaching-Model” in order to lead more effective conversations
  • Explore a new mindset to support others on their learning journey
  • Learn and experiment with practical tools
  • Become more confident and articulate when you lead conversation
  • Discover the power of appreciation and reinforcement

Methods

Collegial Basic is an online program. It starts with a 3h webinar followed by four self-​paced learning modules on an online platform. Every module will take you about two hours (including some meetings within your study-​buddy group). During this self-​paced learning phase, you can go at your own speed, when and wherever you like. The structure of this learning platform is carefully designed, consisting of videos, examples of coaching, a few short articles and everyday experiments for you to try out. After 8 weeks, you will finish the program with a final (ca. 2h) webinar.

Target group

This course is open to all ETH employees.

Language

English



Title Date Duration No. Places available/total
Introduction to Collegial Coaching - Basic (Online) 18.03.2024 - 13.05.2024 Webinar: 5 h
Self-learning: approx. 4 h
Study-Buddy Grops: 5 h
14 hours (2 seminar days) spread over 8 weeks
Introduction to Collegial Coaching - Basic (Online) 09.09.2024 - 11.11.2024 Webinar: 5 h
Self-learning: approx. 4 h
Study-Buddy Grops: 5 h
14 hours (2 seminar days) spread over 8 weeks

Description

Practicing coaching and using different coaching instruments more skillfully, for those who completed the "Introduction to collegial coaching - basic" course and already counsel, consult or coach others on a regular basis

Content

Have you successfully completed the "Introduction to collegial coaching - basic" course and already counsel, consult or coach others on a regular basis? Are you now interested in a possibility to practice coaching and to use different coaching instruments with greater skill? Then please consider joining our "Collegial Coaching Practitioner Day" programme.

Highlights

  • "Learning by doing" approach
  • Use the collegial coaching model with confidence
  • Take part in inspiring conversations with new colleagues
  • Spend a productive yet light-​hearted day reinforcing your skillsWe will offer different coaching-​experiments and exercises, giving you several possibilities to coach, to practice and to carefully reflect on what you have learned.
  • Decision-​making: You will learn at least one new coaching-​method that you can use straight away when your coachee has a decision to make.

Target

  • Use the collegial coaching model with confidence
  • Take part in inspiring conversations with new colleagues
  • Spend a productive yet light-​hearted day reinforcing your skills

Methods

"Learning by doing" approach

Target group

This course is open to all ETH employees. Requirement: Successfully completed "Introduction to collegial coaching - basic" course and already counsel, consult or coach others on a regular basis.

Language

English



Title Date Duration No. Places available/total
Collegial coaching - Practitioner Day 25.11.2024 1 day

Description

ETH attracts students and employees from many cultural backgrounds, making intercultural communication a key skill in our work environment. This e-Learning (EN/DE), which can serve as a basis for ETH team discussions, takes a look at cultural differences and causes for misunderstandings in intercultural teams.

Target Group

  • Teams leaders of technical and administrative staff 
  • Doctoral students 
  • Postdocs 
  • Established Researchers 
  • Senior Scientists

Dates

This is a self-paced e-Learning course available in German and in English.
Follow this link to self-register in Moodle.

Description

With this online workshop, you will have the possibility to improve your intrapersonal and interpersonal competencies based on the concepts «Emotional Intelligence» and «Mindfulness».

Content

Emotionally intelligent people are able to understand themselves and others. Both, the abilities to understand and control ourselves and to build sustainable relations and effective collaborations are crucial for a meaningful, successful private and professional life.

Target

  • Foundation: Strengthen your attention and mindfulness
  • Self-​​​awareness: become a self-expert by understanding your internal states, preferences, resources and intuitions
  • Self-​​​regulation: learn how to manage and control your internal states
  • Relationship: learn helpful concepts and get tips for fruitful communication and collaboration

Methods

Interactive approach with short inputs, self-reflection and group discussions.
Willingness to reflect on one's own behaviors or assupmtions and, based on inputs and exchange with colleagues, commit to actions

Target group

All ETH employees

Language

English

There are currently no courses available.

Description

In 4 course modules you will be given important tools to work more efficiently and effectively while keeping your own well-being in balance. The focus will be on implementation.

Content

  • Analysis of work habits and time behavior as well as determination of time-​stealers
  • Reflections on personal values, wishes and desires; development of a live vision and definition of job-​related and personal goals
  • Personal energy management and peak performance, mental training
  • Time management methods and tools

Target

Participants will:

  • know their personal time-​stealer and how to counteract them
  • learn to set realistic goals and how to prioritize
  • know different methods and tools to plan their day/week
  • discover when they are their best and learn how to deal with stressful situations

Methods

  • Knowledge transfer and exchange via Zoom based on 4 online modules of max. 2.5h each
  • Learning platform to deepen and implement what has been learned
  • Learning teams as «accountability buddies» to increase the commitment as well as the exchange
  • Optional: 1h Q&A sessions via Zoom during the self-​learning phase as support

Target group

  • Doctoral students
  • Established Researchers
  • Postdocs
  • Senior Scientists

Language

English

Title Date Duration No. Places available/total
Time- and Selfmanagement (Online) 05.09.2024 - 17.10.2024 12h

Beschreibung

In diesem Kurs erhalten Sie in 4 Kursmodulen wichtige Werkzeuge an die Hand, um effizienter und effektiver zu arbeiten und gleichzeitig das eigene Wohlbefinden in Balance zu halten. Der Schwerpunkt wird auf die Umsetzung gelegt.

Inhalt

  • Analyse des eigenen Arbeits-​ und Zeitverhaltens sowie Eruierung von Zeitdieben
  • Reflexion über eigene Wünsche, Bedürfnisse, Werte; Entwicklung einer Lebensvision und Definition von konkreten beruflichen und privaten Zielen
  • Auseinandersetzung mit eigenem Energieniveau und Bestimmung des Leistungsoptimums
  • Kennenlernen von Methoden und Tools für effizientes und effektives Arbeiten
  • Erhaltung und Optimierung der Leistungsfähigkeit durch Energiemanagement und mentales Training

Lernziele

Die Teilnehmenden

  • wissen welches ihre häufigsten Zeitdiebe sind und wie sie diesen entgegenwirken
  • lernen Prioritäten setzen und sich auf das Wesentliche konzentrieren
  • können für sie geeignete Methoden und Tools des Zeitmanagements im Alltag einsetzen
  • sind sich ihres Energieniveaus und Leistungsoptimums bewusst, kennen Ressourcen m Umgang mit Herausforderungen und wenden diese erfolgreich an

Methoden

  • Wissensvermittlung und Austausch via Zoom anhand von 4 online Modulen à max. 2.5 Stunden
  • Lernplattform zur Vertiefung und Umsetzung des Gelernten
  • Lernteams als «accountability buddies», um die Verbindlichkeit zur Umsetzung sowie den Austausch zu erhöhen
  • Optional falls gewünscht: 1-​stündige-Q&A-​Sitzungen via Zoom während der Selbstlernphase als Unterstützung.

Zielgruppe

  • Technisch-administrative Mitarbeitende und Führungskräfte

Sprache

Deutsch

Title Date Duration No. Places available/total
Zeit- und Selbstmanagement (Online) 05.09.2024 - 17.10.2024 12h

Beschreibung

Sie möchten mit Ihrem/r Vorgesetzten einen schwierigen Sachverhalt ansprechen, ihm/ihr eine Rückmeldung geben oder Fragen zur beruflichen Entwicklung klären. In diesem Kurs trainieren Sie ganz konkret, wie Sie einen zielführenden Dialog gestalten können.

Inhalt

  • Zielorientierte Gesprächsstruktur für das eigene Anliegen
  • Kommunikationsgrundlagen
  • Feedback geben / Vorschläge machen
  • Gesprächsführung durch Fragen
  • Eigene Argumente auf Gegenargumente testen
  • Durch Körpersprache Resonanz erzeugen
  • Umgang mit eigenen und fremden Emotionen -Konkrete Anwendung mit eigenen Fallbeispielen: Gesprächstechniken im geschützten Rahmen üben und direkt Feedback erhalten

Lernziele

Die Teilnehmenden

  • bringen ihre Interessen in Gesprächen mit dem/ der Vorgesetzten ein erlangen mehr Sicherheit und Souveränität im Ansprechen von Sachverhalten, Vorschlägen oder Feedback gegenüber dem Vorgesetzten
  • probieren neues Verhalten aus, testen die Wirkung auf ihre Gesprächspartner und passen ihr Verhalten der Situation und den beteiligten Personen an
  • werden sich ihrer Signale der eigenen Körpersprache bewusst und trainieren selbstsicheres, gewinnendes Auftreten innerhalb von Einzelgesprächen
  • setzen das Feedback der Trainingskollegen/innen in neuen Gesprächsansätzen um und optimieren so ihr Gesprächsverhalten

Methoden

Kurz-Inputs, Gruppen-Arbeiten, Trainieren von schwierigen Gesprächssituationen in Kleingruppen (mit Schauspieler*innen)

Zielgruppe

  • Technisch-administrative Mitarbeitende
  • Technisch-administrative Führungskräfte

Sprache

Deutsch

Title Date Duration No. Places available/total
Zielführende Gespräche mit Vorgesetzten (Online) 23.05.2024 1 day
Zielführende Gespräche mit Vorgesetzten (Online) 12.11.2024 1 day

Project management in research

Description

Agile methods have proven to be highly successful for delivering complex projects and products in many different areas in business. During this workshop you will experience the most popular agile frameworks and learn how to apply them to your research project

Content

  • The most popular agile frameworks Scrum and Kanban
  • Organize yourself and your work
  • Agile principles and complexity thinking
  • Agile for student projects
  • Get to know the Agile Big Picture for Academic Research Projects

Target

You will

  • know the most important agile frameworks Scrum and Kanban.
  • know how to classify when and why which agile methods are useful for your research project.
  • know how to set up your (doctoral) research project in an agile way 
  • learn to apply agile methods in your research project, thus minimizing risks and constantly adapting your work to gained knowledge.
  • learn how to focus and stay on track with your research project.

Methods

Brief theoretical inputs, exercises, simulations of Scrum and Kanban, tasks carried out in small groups, sharing experiences, and individual transfer work (designing, practicing and reviewing agile approaches in participants’ projects).

Target group

  • Doctoral students
  • Established researchers
  • Postdocs

Language

English

Title Date Duration No. Places available/total
Agile Project Management for Research (Online) 01.10.2024 - 12.11.2024 3 days

Description
Effective management of research helps new doctoral students navigate their research project and deal with set-​backs that may come along the way during their time as doctoral student.

Content

  • Introduction to managing your research
  • People, roles and responsibilities
  • Preparation for your research
  • Detailed project planning (project management)
  • What to do when things do not go to plan
  • Delivering your research project

Format
Self-paced: This programme is available as an e-Learning (Epigeum) and can be accessed via Moodle as of September 2023.
Live course: See upcoming dates below for the ETH programme that accompanies and complements this e-Learning.

Target Group
Doctoral students

Language
English

Title Date Duration No. Places available/total
Shape your doctorate: Managing your projects, research and time 15.05.2024 - 12.06.2024 Ca. 5h "workshop time"; Ca 10h overall with prep and meetings with peers

Promoting well-being and performance

Description

Brief theoretical inputs, exercises, simulations of Scrum and Kanban, tasks carried out in small groups, sharing experiences, and individual transfer work (designing, practicing and reviewing agile approaches in participants’ projects).

Content


To do nothing is wrong!

Psychological difficulties and crises are part of our workplace. Almost all Swiss people know at least one person who is affected by these mental health problems. It is therefore all the more important to recognise and support those affected. It is important to recognise early signs of mental health problems in relatives, friends or colleagues, to approach them and offer help. The longer you wait, the worse the problems become.

In a series of sessions, the course covers basis knowledge about most common mental illnesses and the five steps to first aid are taught in a practical way. life situation. The focus is not on diagnosis or therapy but instead on supporting those affected in getting access to professional help.

Introduction

  • What is Mental Health? What are Mental Health problems? How common are mental illnesses? – some statistics and the impact of Mental Health disorders
  • Overview of the spectrum of interventions for Mental Health and professionals who can help
  • Recovery
  • Self-care and wellbeing
  • Why Mental Health First Aid?
  • First Aid in 5 steps: ROGER
  • Respond: approach assess assist
  • Offer a non-judgmental ear and communicate openly
  • Give support and information
  • Encourage appropriate professional help
  • Rev up the resources

    Depression
    - Signs and symptoms, risk factors and treatment
    - Bipolar disorder – signs and symptoms, risk factors
    - Burnout – signs and symptoms, risk factors
    - Crises associated with depression – suicidal thoughts and behaviour; First Aid for these crises
    - First Aid for depression
    - Helpful resources

    Anxiety disorders
    - Signs and symptoms of anxiety
    - Different types of anxiety disorder
    - Risk factors
    - Treatments
    - Crises associated with anxiety problems – panic attack, traumatic events; First Aid for these crises
    - First Aid for anxiety disorders
    - Helpful resources

    Psychosis
    - Signs and symptoms
    - Mental illnesses where psychosis can occur
    - Risk factors
    - Treatments available and professionals who can help
    - Crises associated with psychosis; First Aid for these crises
    - First Aid for psychosis
    - Helpful resources

    Substance Use Disorders
    − What substances are abused?
    − Risk factors for substance use
    − Professionals who can help
    − Treatments available
    − Crises associated with substance use disorder; First Aid for these crises
    − First Aid for substance use disorder
    − Helpful resources

Target

As First Aiders …

  • help minimise the gap between recognising a mental health difficulty and seeking professional help.
  • have basic knowledge about mental illness.
  • have acquired practical skills to offer first aid in the event of problems and crises.
  • know how to approach, assist, support and inform a person in distress.
  • know how to encourage them to seek professional help.

Methods

Online guided learning: interactive course design with case studies in breakout sessions. All participants receive a webinar kit and a manual.

Target group

  • technical administrative staff
  • technical administrative managers
  • doctoral students
  • postdocs

Language

English

There are currently no courses available.

Beschreibung

Gelassenheit hilft dem Hirn beim Denken, führt zu innerer Klarheit und ermöglicht uns ein kraftvolles, gezieltes Handeln. Sie ist die Folge einer gekonnten Selbstregulierung und einem gesunden Umgang mit Belastungen. Die Basis dafür bilden eine ausreichende Regeneration sowie Achtsamkeit.

Es lohnt sich, unsere Aufmerksamkeit auf die Stärkung unserer Basis sowie auf die mentalen und körperlichen Prozesse zu richten, damit wir unser Wissen und unsere Fähigkeiten optimal einsetzen können.

Inhalt

  • Regeneration – den Energietank füllen
  • Achtsamkeit – präsent sein
  • Belastungen – akzeptieren, reduzieren, eliminieren
  • Optimales Aktivierungsniveau – alles im grünen Bereich
  • Emotionen – regulieren
  • Impulse - kontrollieren
  • Gedanken – steuern
  • Körper – entspannen

Lernziele

  • Sie verstehen die Grundlagen.
  • Sie kennen und stärken durch Übungen Ihre Basis.
  • Sie reflektieren den Umgang mit Belastungen.
  • Sie kennen und üben verschiedene Methoden der Selbstregulation.

Zielgruppe

Alle ETH Mitarbeitende

Sprache

Deutsch

Title Date Duration No. Places available/total
Gelassenheit hilft dem Hirn beim Denken - ein Blick hinter die Kulissen (Online) 27.08.2024 - 03.09.2024 2 x 0.5 days

Description

Stress Management from Harvard Business Publishing is a 1h self-paced e-Learning. Peer sessions will accompany the content so that ETH community members can discuss the topics and share tips with each other about managing stress in thgeir work environment.

Content

  • Understanding the origins of stress
  • When stress negatively affects you and your environment
  • Managing stress in the moment
  • Building resilitence to stress
  • Cultivating well-being to reduce stress

Format
Self-paced: This programme is available as an e-Learning and licenses will be ordered and distributed to ETH community who are interested in discussing the topic with and learning from fellow employees.
Live peer sessions: See upcoming dates below for the ETH programme that accompanies and complements this e-Learning. Participants can choose to talk about either "building resilience" or "managing negative thoughts" with their peer groups.

Registration external pagehere by Sunday, 15 October

• Mon., 30 Oct. 12:45-13:45
• Mon., 30 Oct. 16:45-17:45

Target Group
All ETH employees

Language
English

Various topics related to ETH

Beschreibung
Am ETH-​Start erhalten Sie das notwendige Know-​​how, um sich möglichst rasch an der ETH zu orientieren. Zudem lernen Sie die relevanten Ansprechstellen kennen und haben die Möglichkeit, sich mit Kolleg:innen auszutauschen.

Inhalt

  • ETH Allgemein: Kultur & Organisation
  • Führung Hauptgebäude und Besuch der Bibliothek, Hochschulkommunikation, Campus Services und Graphische Sammlung
  • Postermarktplatz mit Ständen von Facility Services, Finanzen & Controlling, Sicherheit, Gesundheit & Umwelt, Informatikdienste, Vizepräsidium Personalentwicklung und Leadership und Personalkommission

Zielgruppe
Alle vor kurzem eingetretenen technischen und administrativen Mitarbeitenden der ETH Zürich.

Kursleitung

Verschiedene ETH interne Referent:innen  

 

Title Date Duration No. Places available/total
ETH-Start 13.06.2024 0.75 Tage
ETH-Start 17.09.2024 0.75 Tage
ETH-Start 11.12.2024 0.75 Tage

Beschreibung
Der Abschluss des Berufslebens bringt entscheidende Veränderungen, die Umstellungen erfordern. Der Wechsel in den neuen Lebensabschnitt bietet die grosse Chance, nach einem Lebensstil und Lebensinhalten zu suchen, die den eigenen Wünschen und Möglichkeiten entsprechen.

Inhalt

  • Veränderung: Eine Aufgabe für das ganze Leben
  • Gesundheit – Gesunderhaltung
  • Meine Erwartungen und Wünsche für die Zukunft
  • Freie Zeit schenken und Beziehungspflege
  • Informationen zu AHV, Pensionskasse, Versicherungsschutz
  • Informationen zu Erb-​ und Familienrecht

Methoden: Kurzreferate, Diskussionen, Kleingruppengespräche und Einzelarbeiten

Zielgruppe: ETH-​​Angehörige ab 58 Jahren, die vor der Pensionierung stehen oder eine frühzeitige Pensionierung in Erwägung ziehen: Allein, mit der Partnerin oder dem Partner.

Kursleitung: Silvio Rapelli, https://www.focus-​coaching.ch

Sprache: Deutsch

Besonderes: Bitte melden Sie nur Ihre (Ehe-​)Partner:in für den Kurs an und keine Arbeitskolleg:innen

Title Date Duration No. Places available/total
Meine Pensionierung in Sicht 14.05.2024 - 15.05.2024 2 Tage
Meine Pensionierung in Sicht 18.06.2024 - 19.06.2024 2 Tage
Meine Pensionierung in Sicht 12.11.2024 - 13.11.2024 2 Tage
Meine Pensionierung in Sicht 20.11.2024 - 21.11.2024 2 Tage
Meine Pensionierung in Sicht 09.04.2025 - 10.04.2025 2 Tage
Meine Pensionierung in Sicht 11.06.2025 - 12.06.2025 2 Tage
Meine Pensionierung in Sicht 25.09.2025 - 26.09.2025 2 Tage
Meine Pensionierung in Sicht 11.11.2025 - 12.11.2025 2 Tage
JavaScript has been disabled in your browser